Tim Burton

Tim Burton

Ilustrace pavučiny inspirovaná Timem Burtonem

Styl

Tim Burton je filmař se stylem tak jedinečným, že jsme jeho díla – a ty, kteří je replikují – začali považovat za burtonské. A Burtonesque vidíme v každém aspektu jeho filmů: psaní, osvětlení, hudba, postavy a samozřejmě produkční design. Prozkoumáme styl Tima Burtona a jeho jedinečnou mizanscénu s cílem lépe porozumět expresivní filmové tvorbě. Na konci se můžete inspirovat k vytvoření něčeho stejně odvážného.

Světlé a temné příběhy

Tim Burton není ani tak scénárista, jako spíše konceptualizátor nápadů. Ve skutečnosti jsou téměř všechny Burtonovy spisovatelské tituly určeny pro konceptualizaci příběhu/postav, nikoli pro psaní scénářů.
Co se tedy můžeme naučit z estetiky Tima Burtona snění filmových světů? Abychom pochopili styl filmování Tima Burtona a konceptualizaci příběhu, musíme se vrátit na začátek. Na začátku 80. let začal Burton pracovat ve studiích Walta Disneye jako animátor. O dva roky později režíroval svůj první oficiální krátký s názvem Vincent – což byla jakousi autobiografická óda na Edgara Allana Poea a Vincenta Price.
Vincent je základním dílem při vytváření uměleckého stylu Tima Burtona a jedním z nejlepších krátkých filmů všech dob. S ohledem na to pojďme zkontrolovat krátký film a věnovat zvláštní pozornost detailům pro konceptualizaci příběhu.

Obraz Tima Burtona 'Mr. Happyface'

Umění kontrastního designu

Produkční design Tima Burtona má dvě stránky: naturalistickou a divadelní. Naturalistická stránka má tendenci napodobovat Burtonův vlastní přehnaný pohled na „americké předměstí“, jako je tomu zde ve Střihorukém Edwardovi.
Estetika amerického předměstí Tima Burtona je definována jasnými a výraznými barvami, stejně jako architekturou a automobily 60. let. Stojí v ostrém kontrastu s Burtonovou divadelní stránkou, která je definována gotickým podtextem a mechanickými machinacemi a silně inspirována německým expresionismem. Obě strany „designového stylu Tima Burtona“ jsou přehnané – ale jsou diametrální. Předpokládám, že je pravda, že kontrast je král při zdůrazňování rozdílů mezi dvěma sadami; bod dokázaný Střihorukým Edwardem.
Když přemýšlíte o nápadech na navrhování vlastních scén, zvažte, jak Burton využívá naturalistickou stránku v ironickém smyslu k tomu, aby navrhl „tady žije skutečná darebnost“.

Obraz Tima Burtona 'The last of its kind'

Jak nasvítit scénu jako Burton

Osvětlení filmu je životně důležitým aspektem při vytváření atmosféry scény. Osvětlení je často rozdílem mezi vizuálně obklopující scénou a scénou, která je obtížně proveditelná.

Postavy Tima Burtona

Víme, že postavy Tima Burtona jsou jedinečné – a nejen pro ně samotné, jsou základním aspektem estetiky Tima Burtona. Jeho postavy jsou definovány svými přehnanými rysy; dlouhé rozcuchané vlasy, pytlovité oči, uzlovité končetiny atd. Ale přehnané rysy těchto postav často plní roli kouřové clony, která skrývá jejich vrozenou lidskou stránku.
„Styl kresby Tima Burtona“ je okamžitě rozpoznatelný. Zde je cvičení: vezměte kus papíru a tužku, zavřete oči, přemýšlejte o postavě, kterou by Tim Burton konceptualizoval, a začněte ji kreslit.
Jak to vypadá? Velké oči? Bláznivé vlasy? Hrozné vlastnosti? Možná to vypadá jako Burtonův koncept pro Střihoruký Edward.

Obraz Tima Burtona 'Střihoruký Edward'