Styl
Tim Burton je filmař se stylem tak jedinečným, že jsme jeho díla – a ty, kteří je replikují – začali
považovat za burtonské. A Burtonesque vidíme v každém aspektu jeho filmů: psaní, osvětlení, hudba,
postavy a samozřejmě produkční design. Prozkoumáme styl Tima Burtona a jeho jedinečnou mizanscénu s
cílem lépe porozumět expresivní filmové tvorbě. Na konci se můžete inspirovat k vytvoření něčeho stejně
odvážného.
Světlé a temné příběhy
Tim Burton není ani tak scénárista, jako spíše konceptualizátor nápadů. Ve skutečnosti jsou téměř
všechny Burtonovy spisovatelské tituly určeny pro konceptualizaci příběhu/postav, nikoli pro psaní
scénářů.
Co se tedy můžeme naučit z estetiky Tima Burtona snění filmových světů? Abychom pochopili styl filmování
Tima Burtona a konceptualizaci příběhu, musíme se vrátit na začátek. Na začátku 80. let začal Burton
pracovat ve studiích Walta Disneye jako animátor. O dva roky později režíroval svůj první oficiální
krátký s názvem Vincent – což byla jakousi autobiografická óda na Edgara Allana Poea a Vincenta
Price.
Vincent je základním dílem při vytváření uměleckého stylu Tima Burtona a jedním z nejlepších
krátkých filmů všech dob. S ohledem na to pojďme zkontrolovat krátký film a věnovat zvláštní pozornost
detailům pro konceptualizaci příběhu.

Umění kontrastního designu
Produkční design Tima Burtona má dvě stránky: naturalistickou a divadelní. Naturalistická stránka má
tendenci napodobovat Burtonův vlastní přehnaný pohled na „americké předměstí“, jako je tomu zde ve
Střihorukém Edwardovi.
Estetika amerického předměstí Tima Burtona je definována jasnými a výraznými barvami, stejně jako
architekturou a automobily 60. let. Stojí v ostrém kontrastu s Burtonovou divadelní stránkou, která je
definována gotickým podtextem a mechanickými machinacemi a silně inspirována německým expresionismem.
Obě strany „designového stylu Tima Burtona“ jsou přehnané – ale jsou diametrální. Předpokládám, že je
pravda, že kontrast je král při zdůrazňování rozdílů mezi dvěma sadami; bod dokázaný Střihorukým
Edwardem.
Když přemýšlíte o nápadech na navrhování vlastních scén, zvažte, jak Burton využívá naturalistickou
stránku v ironickém smyslu k tomu, aby navrhl „tady žije skutečná darebnost“.

Jak nasvítit scénu jako Burton
Osvětlení filmu je životně důležitým aspektem při vytváření atmosféry scény. Osvětlení je často rozdílem
mezi vizuálně obklopující scénou a scénou, která je obtížně proveditelná.
Postavy Tima Burtona
Víme, že postavy Tima Burtona jsou jedinečné – a nejen pro ně samotné, jsou základním aspektem estetiky
Tima Burtona. Jeho postavy jsou definovány svými přehnanými rysy; dlouhé rozcuchané vlasy, pytlovité
oči, uzlovité končetiny atd. Ale přehnané rysy těchto postav často plní roli kouřové clony, která skrývá
jejich vrozenou lidskou stránku.
„Styl kresby Tima Burtona“ je okamžitě rozpoznatelný. Zde je cvičení: vezměte kus papíru a tužku,
zavřete oči, přemýšlejte o postavě, kterou by Tim Burton konceptualizoval, a začněte ji kreslit.
Jak to vypadá? Velké oči? Bláznivé vlasy? Hrozné vlastnosti? Možná to vypadá jako Burtonův koncept pro
Střihoruký Edward.
